Oferta przedszkola
Wspomaganie Rozwoju Dzieci
Dzieci w wieku przedszkolnym rozwijają się we własnym tempie, zgodnie z wrodzonymi predyspozycjami i zdolnościami, ale także w uzależnieniu od najbliższego środowiska. W tym okresie rozwojowym najbliższym dziecku środowiskiem jest w pierwszej kolejności rodzina, a zaraz potem przedszkole. Nadrzędnym celem wychowania przedszkolnego jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka, a działania pedagogów są tak ukierunkowane, by wspomagać rozwój i równolegle wyrównywać wszelkie deficyty zaburzające jego harmonię. Przedszkole, jako instytucja wychowawcza spełnia między innymi funkcję profilaktyczną, kompensacyjną stymulującą i korektywną. Niezbędnym warunkiem zapewniającym osiąganie rezultatów w pracy wychowawczej przedszkola, jest gruntowne i systematyczne poznawanie dzieci.
Podstawowe działania przedszkola w tym zakresie to:
- Systematyczne rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych dzieci przez nauczycieli
- Organizowanie adekwatnych działań do rozpoznanych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dzieci w formie zajęć z małą grupą lub zajęć indywidualnych
Diagnoza potrzeb i możliwości dzieci odbywa się poprzez:
- prowadzenie badań ankietowych wśród rodziców dotyczących potrzeb dziecka, jego zainteresowań i upodobań oraz oczekiwań rodziców w stosunku do przedszkola,
- prowadzenie obserwacji bieżących, obserwacji podczas zajęć,
- przeprowadzenie badań logopedycznych przez logopedę przedszkolnego,
- badań rozwoju funkcji poznawczych prowadzonych przez psychologa przedszkolnego,
- analizę umiejętności dzieci,
- analizę wytworów prac dziecięcych,
- wywiad i konsultacje z rodzicami.
Działania przedszkola w zakresie wspomagania rozwoju dzieci:
- organizowanie zajęć i zabaw z całą grupą,
- zajęcia wyrównawcze z dziećmi mającymi trudności w opanowaniu pewnych zagadnień,
- gimnastykę korekcyjną prowadzoną przez specjalistę z dziećmi, u których stwierdzona została wada postawy bądź też niesprawność organizmu,
- ćwiczenia logopedyczne – prowadzone przez zatrudnionych logopedów,
- rytmikę – stanowiącą element terapii w wychowaniu dziecka.
Działania przedszkola w zakresie pomocy i wsparcia rodziców:
- przekazywanie informacji na temat rozwoju dziecka, jego postępów, trudności,
- organizacja spotkań, warsztatów, zajęć otwartych umożliwiających obserwację dziecka w relacjach z rówieśnikami,
- porady, konsultacje indywidualne,
- wskazanie specjalistów, instytucji wspierających rozwój dzieci
- ustalanie wspólnych działań.
Specjaliści wpierający działania przedszkola:
- Logopedzi
- Psycholog
- Terapia pedagogiczna
Podstawowe działania specjalistów w przedszkolu:
- przebadanie dzieci celem wyselekcjonowania dzieci z wadami lub zaburzeniami mowy i rozwoju,
- przeprowadzenie pogłębionej diagnozy dzieci wskazanych przez nauczycielki bądź na prośbę rodziców,
- udzielanie specjalistycznej pomocy; prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.
- współdziałanie z nauczycielami i rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych;
- organizowanie konsultacji indywidualnych i innych form współpracy z rodzicami.